Kempische Zandtekening (2020)
Titel: (Kempische) Zandtekeningen/ sanddrawings
Jaar: 2020
Materiaal: 3 houten bezemstelen, sisal touw, zinken emmer, wit vogelzand, rubber
Maten: h x b x l = 140x120x120cm
Het werk bevat 3 bezemstelen die als 3 poot bij elkaar gebonden met sisal touw. Een zinken emmer met een gat erin is vastgemaakt met sisaltouw aan de 3 poot, gevuld met wit vogelzand. De emmer wordt in beweging gebracht, slingert heen en weer en laat zo een tekening van zand op de grond achter. De vloer is van te voren gedweild met zout water zodat het zand beter blijft liggen.
Een zandtekening was een element uit de kempische volkscultuur en van groot belang voor het huis, ontstaan vanuit de Keltische cultuur. De Kelten maakten tekeningen uitgehouwen in hardsteen, maar aangezien er in de Kempen was geen hardsteen voorhanden was werd er gebruik gemaakt van zand.
De zand-tekeningen werden met wit zand gemaakt op de pas geschuurde en geboende rode boerderijvloer op een zondag voor het noen, aan het einde van de werkweek of bij een feest. Het stond voor een schoon, zuiver huis en voor een huwbare dochter in huis. Het gaf het einde aan van de wekelijkse cyclus van het werken op de boerderij, een schone boerderij in zijn zondagstooi of feesttooi.
Het ging over van moeder op dochter, van generatie op generatie. Het lijkt op een geïmproviseerd primitief tapijt en laat creativiteit van de boerin zien.
De bezemstelen en emmer verwijzen naar schoonmaak, de 3 poot verwijst naar het heisten (roosteren/drogen) van het witte zand in een pot boven het vuur. Het witte zand en de tekening staan voor schoonheid, zuiverheid en maagdelijkheid. Het weglopen van het zand staat voor tijd zoals bij een zandloper en de afsluiting van de werkweek en het begin van de rustdag.